vláčkyvláčkyvláčky

w w w . s t o k r . c z

Modelování

Sýpka od ŠIKULŮ

Je to až ohromující, s jakou přesností se dá dělat výrobek pro nás modeláře. No teď si uvědomuju, že jsem se nazval modelářem. Pardon. No k věci. Stavba je úžasná, obrovská, přesná.... co dodat. Nějaká dioda a mírná patina - tady ovšem do světlých odstínů - je to sýpka, ne uhelna. Jestli to tak půjde dál, vyměním šasem všechna budovy.

Kašírovací hmota pro tvoření povrchu kolejiště.

 
Když jsem dodělával první kolejiště, řešil jsem problém s krajinou a povrchem vůbec. V příloze ŽM modelářská příloha stavba krajiny 2003 jsem narazil na kašírovací hmotu a to mě zaujalo. Je tam i návod. Ale já osobně jsem to udělal takto:

,, V kanceláři u nás jsem si pučil skartovačku a na ní na nudle rozřezal noviny(celej pytel sem si nadělal). Nesmí to být žádný reklamní letáky ani křídový papír. Jenom čistý noviny. Nacpal sem to bo kýblu až povrch(určitě si připrav rezervu nařezaných novin).
Do kýblu sem dal 1/2 litru tapózy, lepidla na tapety a 1/2 duvilaxu na papír a dřevo(nebo jiné bílé lepidlo. Já sebral kolegini lepidlo ze stolu, to na papír na ten pokus. Dobrý). Piliny sem tam nedával, měl sem starch, že by mohly dělat ježkovitý efekt.....:o).
To sem zalil vařící vodou aby se noviny spařily a rozpadly. Na kýbl sem si udělal víčko s osazením z plastu z nějakýho odpadu tak, aby zapadlo do kýbla - uprostřed dírka pr. 12 mm(dle míchacího nástroje). V kovomatu sem koupil míchací nástroj na stavební hmoty, asi 60,- Kč - ten nejmenší z číny - stačí, ale zkus už v obchodě esli je vůbec svařenej.......:o( a nerozpadne se ti v ruce.
Zalitou složeninu rozmixuju. To víčko je proto, abys nemusel malovat!!! Prostrčím tou dírkou míchátko a vrtačkou z toho udělám kašičku.
Ta nesmí být ani tekutá, ani moc hustá, kdykoliv se dá doplnit voda, noviny nebo pojiva dle potřeby(udělej z toho kouli jako kdybys dělal karbenátek). Na zkoušku sem to poprvé dělal v manželčině mixéru v kuchyní. Klaplo to na poprvé, ale nezapoměň ten mixer hned umýt.
Do startu sem si udělal 1/2 kýbla a bylo to na 1/3 kolejiště. Tenká vrstva zaschla do dvou dnů, silnější do týdne, ale perfektně to zatvrdlo. Víčko sem nechával na kýblu, aby to nevysychalo a hmota se používala asi 10 dní.
Než uplně zatvrdne, dá se sní perfektně pracovat. Měnit tvary a patlat a patlat. Doporučil bych tak do 1 cm síly. Ideální je aplikace na něco hrubšího(PUR pěna) na sklovitých površích je riziko odloupnutí. Na PS co používáš ty, by to mělo držet bez problémů. No musíš to zkusit.

Nanášel sem to rukama, sice to smrdí, ale jak povídal Houmr, udělej to z destilky......? Voni asi stejně smrdí ty noviny.
Barva toho výtvoru je šedá, barvu tam nedávej, urychluje to tuhnutí a pak si musíš ruky umýt v kyselině, pač ta barva se ti tak zažere do pazourů, že tě nepustí doma ke stolu.

Výhody sem zhodnotil takto:
- cena je lidová, náklady ca 200-300,- Kč na 2-3-m2
- přístupnost materiálů je bezproblémová
- výrobu jsem zvládl i já, takže všichni
- trvanlivost hmoty je dle množství lepidla a tapózy asi 14 dní, takže nemusíš spěchat
- dají se tvořit velmi jemné detaily
- hmotu můžeš po dobu schnutí dotvarovávat
- vzniklá krusta je poměrně dost tuhá, (já na ni i klečel) podmínkou je tuhý a únosný podklad, ale je možno ji aplikovat na síťky, tam je doba schnutí o moc rychlejší
- lze tvořit i imitaci skal tupování prstem vzniká trochu drsnější povrch jak se ti hmota přilípá k prstu

No jeví se mě to jako skoro ideální věc, jednoduchá a kromě té vařící vody je vhodná i pro malé klucí, třeba v klubech.

Mnoho zdaru.


Portálový jeřáb PIKO

rozhodl jsem se, že než bude hotový projekt ke stavbě, postavím pár budov. Chtěl bych do depa simulovat i vyvazovací pracoviště s pořádným jeřábem. Do oka mě padnul portalkran od pika. Uvidíme, co se stím dá dělat. Více ve fotogalerii http://www.stokr.cz/index.php?cln=fot&gal=26

Jak proti nudě...

Jak už zde bylo řečeno, jsem ve fázi, kdy nemůžu modelovat. Nářadí je v bednách , ale hlavně není kde. Až v novým, to se těším. Proto jsem se rozhodl, abych nevyšel z formy, udělat si malé dioráma. Jedná se o výřez z volné krajiny s dvoukolejnou tratí lemovanou topolovou alejí. Mírně zvýšený násep vyrovnává terénní rozdíly, takže i propustek je na místě. Ta tráva je nasypaná rukou, protože se mi nechtělo hledat gras mastra, kterej je někde na půdě....:o). Mám to postavený v práci na stole a kochám se a těším se.

Stavědlo KIBRI 9483

Padla mě do oka stavebnice stavědla od KIBRI. Tato firma je vyhlášena svými velmi povedenými produkty, ale toto mě docela dostalo. Tuto stavebnici bych zařadil do kategorie dětských stavebnic. Jednotlivé díly jsou opatřeny plastovými zámky ave své podstatě není potřeba lepidla. Co mě ale vadí. jsou okenní rámy, které jsou vylisovány včetně okenních tabulek. Nastává problém, jak patinovat tyto rámy. Dále je například vylisována celá stěna z prken zároveň s přiznanými trámy - ???

Musíte posoudit sami.....

 


Stříkání, pistole, kompresory

Je zcela jisté, že modelář potřebuje ke své práci mnoho nářadí, přípravků a taky kompresorek a nějakou tu pistoli na aplikace barev a laků. Do nedávné doby jsem používal pistoli, kterou mi kdysi věnoval kamarád mého tatínka, který pracoval ve státním podniku Mikrotechna. v té době jsem byl modelářské embryo a tak mě kompresorek nic neříkal. Foukal sem do ní pusou. Kdysi to stačilo. Dneska jsem starší člověk a tak jsem si ho pořídil. K tomuto setu GUDE, který jsem pořídi za necelých 2500,- Kč, ještě postupně přibyly další dvě pistole, REVEL za 17€ a ještě airbruschovou přes internet za 800,- Kč ještě jednu. Je to velmi dobré, když se aplikuje více barev najednou. Je to sice trochu dražší, ale vyplatí se to.

Dalších pár fotek najdete v sekci fotogalerie. 


Patina vozů

Pokus s patinací modelu vozu. Patinace je provedena obyčejnou malířskou rudkou (měkým uhlem) černé barvy, podvozek hnědou. Po oschnutí jemný postřik matným lakem. Zde ještě chybí patina kol - moc svítí a pokud neberete do vozu proud z koleje může být i pečlivě natřeno.

Postup je jednoduchý a velmi vhodný pro začínající modeláře a méně zručné, jako jsem já. Největší výhodou je, že pokud neprovedete lakování, můžete patinu odstranit kdykoliv a pokus opakovat donekonečna, až vyzmizíkujete vagon......

Rozprašovačem postříkám vůz, množství a dobu oschnutí musí každý vyzkoušet, vůz surově pomaluju rudkou a štětcem, který je taky mokrý, vše pečlivě rozšudlám po celém voze. Důležité je, aby  celý vůz včetně střechy a všech záhybů a profilů byl pečlivě zašpiněnej. Než to všechno uschne, vemu papírovej kapesník a pomalu a postupně vše otírám tak, aby špína zůstávala jenom tam, kde má. Počkám, až všechno uschne a pokud se mi výsledek nezdá, vše opakuji nebo nanáším další vrstvu.  Stačí vůz jen postříkat a vše opakuju.

Toto lze úspěšně aplikovat i na budovy. Vyzkouším to na rotundě, vždyť ve skutečnosti bylo vše zašmírovaný a špinavý od uhlí a popela jako svi...........a tak.



                                                       © 2008 STOKR.cz / webdesign: Huslík