vláčkyvláčkyvláčky

w w w . s t o k r . c z

Nové kolejiště

První vlaštovka nové sezońy 2015/16

úprava dolní tratě - odstranění výhybek a vjezdových návěstí. Opticky je to čistější a původní myšlenka výměny vlaků před nádražím byla opuštěna. Evoluce probíhá i na kolejišti. K tomu nový propustek a pár solitérů.

Dalších změn doznalo i depo , kde přibyla velká ohrada s uhlím. Zatím je ho tam málo, ale hromadu zvětším.

Následovat bude patina povrchů před štěrkováním a zatravňováním. Používám patinačních barev od Poláka a fakt jsou dobrý.




Křížení na trojkolejné trati je mazec. Byla to jedna ze tří podmínek při stavbě kolejiště. Vypadá to tak nějak dospěle.
A zde je nový propustek.
Vyčkávání na signál......?
Pomocné stavědlo v nákladním bloku pro jeho lepší obslužnost. Už je namomtovaný dýl.
Zauhlování doznalo také zásadních změn. Vypadá to, jako kdyby modelaření byla samá zmněna.
Lepší pohled. Zatím bez okolních úprav
V dáli je vidět nové stavědlo na jižní straně nádraží.
Pohled z ptačí perspektivy pro kontrolu štěrkování a barevných kontrastů. Ty by měly být co nejmenší, aby to nebylo, jak říká kolega Kuchynka´, kačenkoidní.
No a tady je stavědlo od Fallera. Je stejné jako na severní straně, ale novější, což potvrzuje barva fasády.


Konec zimních prací

Ani jsem se nenadál a konec zimy je tady. Něco se na kolejišti zase objevilo, ale plány jsem nesplnil. Měl jsem velký oči, ale to určitě nevadí. Místy jsou položeny travní podklady, pokračuje se patinou povrchů před trávou. Nestíhám přejezd, úpravy kolem sýpky, štěrkování lokální trati ani dvoukolejky.

Zeď sebevrahů, tak ji pojmenoval Houmr.....
Výtažná od sýpky
A s vozy
Ptačí perspektíva
Nové stavědlo pro manipulační blok


Po roce .....

Takže pár nových obrázků..... časem jsem zjistil, že nejsem asi takový patriot a vlastenec. Kolejiště se tváří čím dál víc germánsky. Mě osobně to nevadí, ale důležité je, že to jezdí.

Další změnou proti projektu, je výstavba skrytého nádraží. Původně jsem ho nechtěl vůbec, ale faktem zůstává, že provoz by se díky němu značně zpestřil. Takže jdu nakupovat.



Poloha otočená....
Dolít olej a frčíme
Z druhej strany
Odboráří .... co Jirko?
Cestička k výtopně tiše se line .... Kdo pak je asi autorem těchto veršů? :)
Zaštěrkování v kolejové pláni nádraží je zhruba hotové. Nyní přijde prach, hlína a prachová tráva s nějakým drnem. Největší problém je vzlínání lepidla i po dlouhé, hodně dlouhé  době, kdy se stále uvolňuje plynná složka lepidla a usazuje se na prutech kolejnic. Poté mapuje a dělá oxidační vrstvu, která izoluje.
výjezd lokomotívy  z remízy
Výjezd z úvratě na točnu. Tak trochu z budky strojvedoucího?
Troleje, věčná otázka. Snad budou, snad ne. Které z těch snad si musím ještě rozmyslet.... :)
Strážní domek má sice nezvyklou barvu, nicméně reálnou. Fakt.


Pokračujeme...

No abych to nemazal jenom v aktualitách, předkládám pár fotek. No někdy mám pocit, že jsem si vzal velké sousto. Ale budu bojovat do posledního muže......asi.

A z jiného pohledu
Tak to už tu bylo, ale nevadí. Je to tam...
Jak se tak koukám, žádný rádius není dost velký na modelovém kolejišti. Ach ty kompromisy.
No zde uvolněná fotografie pro veřejnost. Celkový pohled na kolejiště. Já říkal, že jsem pře rok jenom drátoval pod stolem.
Hlinění... je to dost ošajslich arbeit.
No a tady vidíte tu sýpku. Je to velký jak hotel Imperiál.
Notoricky známý pohled na stavědlo, ale částečně jsou zaštěrkovaný koleje...heč.
Pokusy s trolejováním podruhé. Nedá mi to spát, ale ta práce. To je mazanec. To si budu moset ještě mooooc rozmyslet. Ale kolejišti to dá fakt 3D dimenzi.
Na tady je pochůzka u tělesových výměn. Zvolil jsem je od Tlliga. Mají sice větší lampy, ale aspoň jsou vidět.


Pár foteček před ukončením zimní sezóny

Tak se mi podařilo kolejiště zdigitalizovat, zprovoznit, ale co hlavně rozchodit točnu v digitálu. No abych se přiznal, bez Houmra bych to asi nedal. Chodí to jak švýcarský digitálky. Je radost se s tím hrát. Pár fotek pro archivaci paměti.

No a taky Létající hamburčan v národních barvách
Je to práce Jirky Kuchty. Má ruce asi pozlacený nebo co. Vypadá to profi, že jo?
Výjezd z tunelu. Trochu relaxu taky neuškodí.
Honza Vacek  alias Houmr v akci.
Poslední kousky po naprogramování a šup s nima pod kolejiště.....
Tvorba příjezdové komunikace. Nevím, zda bude z kostek nebo jenom sypaná eN kovým pískem.... nebo jenom pískem?
Točna - štěrkování bude pecka. Vůbec se na ty nervy netěším.
Stavědlo. Ha některé koleje nejsou natřeny. Musím se připlížit zezadu.....
A pohled z mezipanelí. na depo. To štěrkování...... ach jo.
Lasercutový most od Nocha. Strom je nic moc. První pokus a tak ho používám jako solitérní simulátor. Co to je? Taky nevím. Vyplnění PUR pěnou - pak následuje ořez a pak kašírování, nátěr a statika. Tráva celé kolejiště uplně změní.
No a tady máme simulaci odstavného nádraží. Vlevo asi bude stát sýpka od Šikulů, vpravo opěrná zeď a nad ní část městečka. Nějaký činžáky, hotýlek a tak.... zatím je to jenom vize. Potřeboval bych tak 50 hodin denně.
Odjezdová návěstidla od Viessmanna a stavědlo od Šikulů. Vypadá nádherně. Víte v jak malé krabišce se to kupuje? Ani sem nevěřil, že to tam je, když se mi dostala do rukou.
Jako vojáci. Provoz si ale vyžádal jejich přeložku. Je to nevhodně umístěno z hlediska provozních předpisů a jeden mě dokonce zavazí v průjezdném profilu.
Zátiší s vjezdovými semafory a odbočkou vedlejší tratě směrem od nádraží. Jo, ze severu.....
Pohled do protisvětla na nádraží.
Pohled na pracanty do mě naleje vždy nějakou tu pozitývní energii.
Houmr kontroluje chod točny. Moc se netváří, ale dopodne to dobře. Věřím mu.... :)
Kluci v akci. Nějakej problém kucí?
A první pokusy se statikou se zařízením od MNITKY. Výsledny jsou nadočekávání výborné, až mi vstávají vlasy na hlavě.
Pokus se štěrkem od Auhagenu. Ze začátku mě hodně zaujal, ale poté co komise tento materiál neschválila byl vcucnut do vysavače. Čtyři stovky v prde....
Jeňýk je poněkud vyděšen, že to funguje..... :)
A ještě jednou kašír.


Komponenty

Pro řízení kolejiště musíme všichni určitě používat digitální komponenty. Já zvolil kombinaci několika výrobců. Platforma řízení je LENZ, zbytek LDT, DCC koleje. Pokusím se ještě upravit Multi maus od ROCO. Ten s LENZem nefunguje, ale už mám návod, jak na to. Vše řídím přes PC pomocí TC s možností ručního ovládání přes Xpres net při stavbě a servisu. Tato část stavby byla a stále je časově nejnáročnější. Ověřování funkčnosti, nalezené závady a jejich odstraňování.....  No nejsme na olypiádě, že? Nevyčerpatelnou studnicí rad a návodů je houmrovyvlaky.wz.cz a taky www.lokopin.wz.cz 

 



Booster. Tedy zesilovač dig signálu. Vhodný pro větší kolejiště.
Xpres net. Připojení ovladačů ke kolejišti.
Dekodér točny FLM. Ten mi dává zabrat.
Základní set od Lenz.
Dekodéry výhybek Peco a mechanických návěstidel. Pořizovací cena je super.
Dekodér obsazení od LDT. Cenově bombézní.
Modul DSU zajišťuje polarizaci napětí v mostovce.
Počítačové rozhraní - interface. Bez toho to nepůjde.
No a tady je návod, jak upravit MM pro LENZ.


Dekodéry a snímání obsazení

Dalším krokem je detekce obsazení jednotlivých kolejových úseků. Je to nutné pro indikaci místa, kde se nachází vozidlo, tedy lokomotiva či vlak. Ovšem so je důležitější, přiřazují se důzné další funkce a tvoří se jednotlivé programy, trasy a možnosti automatického provozu. První krůčky jsou velmi složité, nicméně kopírováním těchto a jejich malou ůpravou vzniká nekonečné množství variant provozu bez ritika srážky a kolizí. Veškeré rady do startu mi poskytuje Houmr a tímto mu děkuji.


Pokračujeme v depu

Depo, neboli taky vzhledem k epoše, kterou se snažím modelovat, spíše výtopna. Tento název byl zrušen v roce 1952. Na každým větším kolejišti určitě nechybí a tak nechci zase moc vybočovat...:o)

No a nástěnka je nenahraditelný organizační pomocník, nakonec se bez ní ani neobejdu. 



Kochání
Dokončování zhlaví jih byla asi největší sračka.
Dekodéry výhybek a příslušenství. Cena s lenzem je nesrovnatelná.
opět kochání
Pořád nějaké změny
Houmr programuje v POM stavu


únor podruhé

časově se docela daří, takže další foto.

Určitě nemá cenu pitvat jednotlivé postupy na fotkách, které má každý kolega modelář precizně zmáknutý a tak se o nich vůbec nerozrpisuju. .... jak říkal můj nejlepší prófa...: hoči, já vás obdivuju, tu vaši paměť. Vy si nic nepíčete, vy si všecko pamatujete.,, No tak tady to máte......:o)



Výřez a usazení točny do desky
sedí jako prdel na hrnci...:o)
přiložena rotunda a první koleje...
...ten nůž už jsem měl píchnutej v ruce. Tři štychy to spravily.
Momentka pro uklidnění. Opět opakuji...vše fotím mobilem.
Tady je vidět umístění rotundy a kanceláře strojmistra se skladem. Je to takové moje odlišení od standartní rotundy....tak jo Honzo... nech si kecy na koledu...
...trochu sem  uklidil na pracovišti...
...a pro uklidnění nějaká momentka...
... no a tady pořád nedokončené zhlaví...tzv. kostlivec...
a pro dnešek poslední foto.. pohled na výpravní budovu od juhu, tedy od jihu...o)


Únorové modelaření

No aby jsme využili tu zatracenou zimu na maximum, tak něco málo modeluju. V létě to bude ,,okurkovka,, tak co nejvíc, teda co to de dělám na kolejišti. Momentálně hlídám celou rodinu, která celá marodí, až na mě, protože jak se říká u nás: ,,Gdo gořalku pije, teho ani sekerů nezabije,,.

Jižní zhlaví mě moc nejde. Dal jsem si oddech a přesunul se na druhou stranu kolejiště a trochu modeluju terén a vymýšlím depo. Mám ho sice namalovaný, ale nějak to není ono a poslední poznatek z mé praxe: ,,žádný prostor pro depo není dost velký,, - to je podobný jako u některých s výplatou.... . Uvedené fotky jsou trochu popřehazovaný, a tak působí tato fotogalerie trochu chaoticky. Sice jsem je popřehazoval tak, jak jsem je chtěl nahrát, ale ono se to vždycky poskládá podle čísel, ale určitě mě za to nikdo do blbů nadávat nebude. No já to teda vydržím.....:o)



zde inkriminované jižní zhlaví. Moc se mě nelíbí.
Tady simulace konečného stavu. Má to mouchy, že? Poradí někdo,
Toto bude odbočka na vedlejší trať. Taky to néni uplně ono. No eště uvidíme.
Položená kolej......
...přilepená kolej.....
....napatlaná kolej....
....a taky vyhybka.
Proč je tady tato fotka - to nikdo neví....:o)
Malý pokusíčeček se štěrkem. Musím vybrat vhodný materiál. Toto je Polák H0 - pískovec.
Nějaký kabelovody. Třeba to bude vypadat dobře. No už je to přílepený.
A jsme v depu. Prvotní návrhy. Ale toho místa. Pořád málo...! Nic nevychází.
Pohled přes celé kolejiště na tubus tuňelu. Tady měl zoom co dělat a třes mých starých znavených rukou taky.
Točna od FLM. Je už použitá a patinovaná. Ale v parním provozu je všecko takový hodně upatlaný a zašmírovaný.
No tady jsou ty přeskoky. Přestavník - klasika. Jenom upevnění pomocných kontaktů. Já používám kombinaci pěnovky a sekudového lepidla. Drží to jako pra.. .
Lávka - můstek. Původně mústek na TT velikost. Ale mě se líbil a tak ho zkusím někde uplatnit.
Ták. Tady máme první teréní úpravy. Moje klasika. XPS přilepenej duvilaxem a na to šlehačka, teda PUR pěna. Tu pak zařežu ostrým nořem. Taky sem ho měl už píchlej krz ruku... Tady to vypadá jako malá chemická akademická pětiminutovka...:o)
Hmota terénu dle zvyklostí, no a pak šlehačka.
Pohled do depa z druhé strany. Docela se mě hulí z mózkovny. Problémy mě obkličují ze všech stran. Pomóóóc.
Opět zkouška zaštěrkování. Tady už bych to považoval jako mírně nadprůměrné. No chce to ještě hodně praxe.
Pohled z jiného pohledu. Řekl bych -x.
Zde bude přejezd a zrovna přes tři koleje. Závory nebo nechtáněná polní cesta? Asi šraňky.
Rotunda.
A zase rotunda. Těch značek si nevšímejte. Jsou ze starého kolejiště.
Pohled z rozestavěné strany. Natřená je podlaha a trámoví. A zase všechno patláma patláma, haprťála maprťála....
Momentka. Trochu zmatené rozmístění vlaků ve stanici....
depo....
...depo.
...terénotvorba...
....terénotvorba....
A průjezd. Vždycky po zaschnutí čehokoliv je první průjezd s očekáváním nějakých koplikací hodně adrenalínovej. Uf vše je v gútu.



                                                       © 2008 STOKR.cz / webdesign: Huslík