vláčkyvláčkyvláčky

w w w . s t o k r . c z

Vítám Vás,

na stránkách věnovaných nejen modelové železnici a to převážně ve velikosti H0, skutečné železnici, ale i mojí rodině...


Sabinka

2009-06-18
No je to tady, už je nás o jednoho človíčka víc. Jmenuje se Sabinka a narodila se 11.6.2009. Je moc hezká, hodná a v noci skoro vůbec nebrečí. Tímto přírustkem se naše rodina rozrostla na pět členů.

Lokomotiva 365.4 ČSD

2009-03-04

Dalším přírustkem je pára se setem čtyř vagonů, opět o ROCO http://www.roco.cc/. Koupil jsem celý set i protože potřebuji ještě jeden multimaus a cena je opravdu skvělá. Kvalita lokomotivy je, na to že je ze setu, vynikající. Jízdní vlastnosti jsou opět vynikající a to, že v ceně je dekodér, je prostě skvělý.Vozy, musím přiznat mají nějaké chybky, ale v soupravě se to ztratí a ještě je v ceně multimaus, trafo a zesilovač, nemluvím o kolejovém oválu.

Na lokomotivu budu aplikovat patinu a větší známky opotřebení, vždyť už je přeřazena la lokální trať. Červený interiér a trochu rzi. Sice mě na ni vadí předehřívač páry, ale nechám ho tam. Tak jako Houmr si na něj bohužel netroufnu.

 


Lokomotiva 555.010 ČSD

2009-03-04

Opět hlásím nový přírustek do rodiny. Je to ,,němka,, 555.010. Nádherná lokomotiva z produkce ROCO. Její slušné jízdní vlastnosti, které jsem si ověřil u předchozího modelu 555.111 musí vyhovovat i hobystům, protože projíždí i velmi malé rádiusy.Osadil jsem ji opět osvědčeným dekodérem LENZ Silver, který má dost prostoru v tendru pod uhlím.

Vadou, alespoň pro mě je osvětlení. Je nepřirozené barvy, hodící se spíš do nových aut. Chybí osvětlení hlavního světlometu na dýmnici, ale myslím, že to zvládnu. Hvězda na dýmnici je ovšem nádherná. Bude následovat trocha patiny a hlavně chci interiér opatřit nátěrem červenou barvou, aby vynikly všechny armatury.

Blíže na: http://parniloko.vlaksim.cz/web/loko/rady/500/5551/5551.html


Držák Multimausu

2009-02-25
U Houmra jsem viděl šikovnej držák Multimyši a tak jsem ho surově okopčil. Fachčí to bezvadně, takže kdyby měl někdo zájem.....

Zrušení trati 255

2008-11-27

 

Zrušení železniční tratě 255 – komentář a názor.

 

   Koncem listopadu 2008, jsem se doslechl z obecního rozhlasu, že na obecním úřadě je podepisována petice proti zrušení místní železniční trati č. 255 Hodonín – Zaječí. I když jsem již před časem něco zaslechl a pár informací jsem si prohlédl na internetovém rozhraní, zachvátil mě jakýsi stesk. Jenom pro představu naše trať nemá být jediná a pro představu přikládám seznam tratí, které potká s největší pravděpodobností smutný osud.

Tratě, kterým hrozí v následujících letech jejich zrušení podle Generelu železniční dopravy Jihomoravského kraje:

 

►trať č.244 v úseku Moravský Krumlov - Hrušovany nad Jevišovkou - Bude zváženo zastavení regionální dopravy

►trať č.245 Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín - Je navrženo zastavení regionální dopravy a konstatováno možné zrušení tratě

►trať č.247 Břeclav - Lednice - Je navrženo zastavení regionální dopravy a konstatováno možné zrušení tratě

►trať č.253 Pohořelice - Vranovice - Je navrženo zastavení regionální dopravy a konstatováno možné zrušení tratě

trať č.255 v úseku Čejč - Hodonín - Bude zváženo zastavení regionální dopravy

►trať č.262 v úseku Boskovice - Velké Opatovice - Je navrženo zastavení regionální dopravy a dále úsek Velké Opatovice (- Chornice) je navrhnut na úplné zrušení

 

 

Asi mě bude mrzet, že už nikdy neuvidím přes přejezd u nás v Kobylí proletět osmsetdesítku, někdy i s přípojným vozem, někdy i se dvěma, spoře obsazenou cestujícími, někdy plně obsazenou, nebo jiné stroje, třeba těžkou sedumsettřicetšestku ze zálohy v Hodoníně, když je motoráček v opravě nebo na prohlídce, i za cenu delšího čekání na přejezdu. Bezpečnost především. A když se 2.11.2005 odstraňovala první manipulační kolej se šturcem ke skladišti nějak mě to pořád nedocházelo. Až teď.

   Bude mi hrozně líto, obzvlášť, když uvážím, kolik výhod, pracovních příležitostí a jiných vymožeností, do té doby nevídaných, železnice nejen do Kobylí, ale i regionu přinesla. Chápu, že využití této dráhy už zdaleka není v rozsahu, pro který byla stavěna, třeba cukrovary(taky stojí za zamyšlení, jak se z cukrovarnické velmoci stane země závislá na dovozu cukru), výrobní podniky, těžařské naftové společnosti atd., ale osobní doprava je přece také důležitá.

   Trať chce Jihomoravský kraj zrušit s největší pravděpodobností pro její ekonomickou nerentabilitu a jejím nezačleněním do Integrovaného dopravního systému. Proč.

   Trať je nezisková a dotovat ji z výdělečných tratí a snižovat si zisk z tratí jiných je přece proti zdravému rozumu, ale co lidé, co dráhu využívají – studenti, starší obyvatelé bez automobilu, penzisti? Bezohlednost, světová krize. Kdo ví? V dnešní době silného lobby hlavně nákladních autodopravců se nemůžeme ani divit, ale jak se lidé, kteří železnici doposud používají dopraví na požadované místo? Autem, autobusem….? Žijeme v době, kdy je pro většinu z nás hlavní prioritou ekologie – alespoň to všichni tvrdí a železnice vyhovuje ekoparametrům asi nejlépe. Krásným příkladem je třeba švýcarsko, ale to není tématem.

   Nebudu a ani nechci popisovat technické detaily, parametry a historii vzniku a provozu o kterém je nádherný článek v knize Kobylí dědina od pana učitele Damborského a jiných pramenech, ale jenom připomenu, že když se naši předkové pro takové stavební dílo rozhodli, dotáhli ho do bezchybného konce a to vzhledem k dobám dnešních stavebních termínů až v neuvěřitelných časech, nemluvě o vykupování pozemků od vlastníků, hlavně statkářů, pro které byla půda hlavní majetkovou komoditou a obživou. Prostě se naši pradědové dovedli domluvit.

   Veškeré drážní stavby, ať nádražní budovy, náspy, mosty, propustky a veškeré další spojené s náročnou údržbou parních lokomotiv a dřevěných vozů – vagonů, byly provedeny s absolutní precizností a dokonalostí, v bezchybné kvalitě a většina těchto staveb a zařízení je dodnes plně funkčních v provozu, který je zátěžově náročnější, než pro jaký byly projektovány. Je to můj osobní názor a doufám, že nebude chápán jako ‘‘pohled pouze z jedné strany‘‘, ale trať do Kobylí přece patří její zrušení může omluvit pouze velké množství pádných argumentů. Bohužel tuto situaci nijak neovlivním já ani nikdo z nás. Snad pomůže petice.

 

Prameny a literatura:

Kobylí dědina,Vít Damborský, kolektiv, FPO Znojmo 2002

Zrození železnic v Čechách, na Moravě a ve Slezku, Pavel Schreier, Baset 2004

Sbírky NTM  Praha

Soukromé sbírky

 

Odkazy:

http://www.ruseni-trati.unas.cz/trate_ohrozene.html

http://www.railpage.cz/content/view/142/2/

http://www.zelpage.cz/trate/ceska-republika/trat-255


Starší aktuality: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

                                                       © 2008 STOKR.cz / webdesign: Huslík